Ηλεκτρονική μεταβίβαση οχημάτων: Πώς και γιατί μπορεί να γίνει πιο απλή και ακόμα καλύτερη για όλους.

Author: Θ. Στασινόπουλος COO | Kyklos SA

Category: Aγορά, Απόψεις

21/10/2024

 

Το σύστημα ψηφιακών ραντεβού είναι αναμφίβολα ένα θετικό εκσυγχρονιστικό μέτρο, που αλήθεια είναι το περίμενε χρόνια η αγορά. Ένα μέτρο που εξασφαλίζει την αξιοπιστία και την διαφάνεια των σχετικών διαδικασιών και μπορεί να δώσει τέλος σε κάθε μορφή γραφειοκρατικής ταλαιπωρίας, κατάχρησης ή διακριτικής μεταχείρισης πολιτών ή/και επιχειρήσεων.

Είναι επίσης γεγονός πως η ψηφιοποίηση των μεταβιβάσεων αυτή τη στιγμή αφορά μόνο στα ηλεκτρονικά ραντεβού και περιορίζεται μεταξύ φυσικών προσώπων – ιδιωτών, χωρίς ακόμα να υπάρχει πρόβλεψη για ψηφιακή διαχείριση μεγάλων όγκων μεταβιβάσεων από επιχειρήσεις του κλάδου (εταιρείες leasing, αντιπροσωπείες, εμπόρους αυτοκινήτων, διεκπεραιωτές), οι οποίες αποτελούν και το μεγαλύτερο ποσοστό της αγοράς.

Έτσι, ενώ το 70% έως 80% του συνόλου των μεταβιβάσεων αυτοκινήτων πραγματοποιούνται από τις παραπάνω επιχειρήσεις, αυτές την ίδια στιγμή είναι εντελώς αποκλεισμένες από την ήδη υπάρχουσα διαδικασία των ηλεκτρονικών μεταβιβάσεων.

Όλα αυτά, έχουν ως συνέπεια τις καθυστερήσεις των παραδόσεων των οχημάτων στους νέους ιδιοκτήτες και την δημιουργία μιας αναστάτωσης στην αγορά, ειδικά σε περιπτώσεις επιχειρήσεων που διακινούν μεγάλους όγκους 100- 400 υποθέσεων ημερησίως

Το πρόβλημα δε, γίνεται ακόμα μεγαλύτερο, αν συνυπολογιστεί και η εντελώς προβληματική ηλεκτρονική διαδικασία έκδοσης κωδικών πληρωμής RF, η οποία ναι μεν για εξυπηρέτηση 1-2 μεταβιβάσεων λειτουργεί καλά, αλλά για την διεκπεραίωση 100-200 υποθέσεων γίνεται δύσχρηστη και χρονοβόρα, λόγω αναγκαστικά προβλεπόμενου ελέγχου ασφαλείας και αποκλεισμού χρήστη -ρομπότ για κάθε μια υπόθεση ξεχωριστά. (Παρακάτω αναφέρουμε πως μπορεί να αντιμετωπιστεί αυτό το σημαντικό πρόβλημα)

Η ΑΝΑΓΚΗ ΓΙΑ ΜΙΑ ΟΛΟΚΛΗΡΩΜΕΝΗ ΨΗΦΙΟΠΟΙΗΣΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΩΝ ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ

Η ψηφιοποίηση όλων των διαδικασιών μεταβίβασης (και όχι αποκλειστικά των ηλεκτρονικών ραντεβού), η οποία πρέπει εκτός από ιδιώτες θα περιλαμβάνει και επιχειρηματικές – επαγγελματικές οντότητες που διαχειρίζονται μεγάλους όγκους υποθέσεων, είναι  κρίσιμη, τόσο στην αντιμετώπιση των παραπάνω προβλημάτων, όσο και για την αξιοπιστία και αποδοτικότητα  του συστήματος αλλά  και για την διαφάνεια  των συναλλαγών. Η επίλυση αυτού του προβλήματος :

  • Θα αντιμετώπιζε τις παραπάνω σοβαρές δυσλειτουργίες
  • θα απλοποιούσε τις διαδικασίες για όλους (επιχειρήσεις, διεκπεραιωτές, υπαλλήλους υπουργείου)
  • θα έκανε περιττή τη χρήση των ηλεκτρονικών ραντεβού (η οποία ενδέχεται να προκαλέσει σοβαρές καθυστερήσεις στην διεκπεραίωση υποθέσεων ειδικά για τις επιχειρήσεις), και
  • θα καθιστούσε το εγχείρημα της ψηφιοποίησης πιο ελκυστικό και πιο αποδοτικό για όλες τις πλευρές της αγοράς, συμβάλλοντας ταυτόχρονα στην επίτευξη των στόχων της Περιφέρειας Αττικής.

ΣΚΕΨΕΙΣ & ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΜΕ ΠΡΟΤΥΠΟ ΤΗΝ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΤΑΞΙΝΟΜΗΣΗ

 Εδώ παρουσιάζονται συνοπτικά κάποιες πρώτες ιδέες και σκέψεις για τη δυνατότητα μιας ολοκληρωμένης ψηφιακής διαδικασίας μεταβιβάσεων από ιδιώτες και επιχειρήσεις, βασισμένης στο πρότυπο της αντίστοιχης των ταξινομήσεων που ήδη εφαρμόζεται με επιτυχία:

  • Εφαρμογή ηλεκτρονικών μεταβιβάσεων στο πρότυπο των ταξινομήσεων

Μια λύση προς την παραπάνω κατεύθυνση θα ήταν να δημιουργηθεί εντός της πλατφόρμας www.drivers-vehicles.services.gov.gr (η οποία ήδη από τον Σεπτέμβριο 2023 λειτουργεί με επιτυχία για τις ηλεκτρονικές ταξινομήσεις νέων οχημάτων), μια αντίστοιχη εφαρμογή βασισμένη στα πρότυπα των ταξινομήσεων.

  • Εξουσιοδότηση εντός πλατφόρμας

Με βάση τα υπάρχοντα δεδομένα των οχημάτων τα οποία  έχει στη κατοχή της κάθε εταιρεία / ιδιώτης, ο πωλητής του οχήματος να έχει τη δυνατότητα να παρέχει εντός της πλατφόρμας εξουσιοδότηση σέ εκπρόσωπό του για την διενέργεια της διαδικασίας μεταβίβασης κυριότητας για λογαριασμό του, με αποτέλεσμα  ο εξουσιοδοτούμενος εκπρόσωπος να έχει πρόσβαση στα οχήματα τα οποία ανήκουν στο ΑΦΜ του εντολέα. Με αυτό τον τρόπο δεν χρειάζεται πλέον οι εταιρίες να δίνουν τους κωδικούς TAXIS , μια συνθήκη που αυτή τη στιγμή τις εμποδίζει να χρησιμοποιούν την πλατφόρμα.

  • Aποδοχή εξουσιοδότησης – Αναζήτηση οχήματος & Έλεγχος δικαιολογητικών

Μετά την αποδοχή της εξουσιοδότησης, ο «εκπρόσωπος» θα μπορεί (στο πεδίο «Άδειες Κυκλοφορίας») να επιλέγει, εισάγοντας τον αριθμό κυκλοφορίας στην αναζήτηση, το όχημα που πρόκειται να μεταβιβαστεί, σύμφωνα με τα δεδομένα τα οποία διαθέτει η  πλατφόρμα την συγκεκριμένη χρονική στιγμή. Έτσι  θα μπορούμε να διακρίνουμε άμεσα εάν το όχημα το οποίο θέλουμε να μεταβιβάσουμε έχει τα παρακάτω απαραίτητα δικαιολογητικά:

α) ΚΤΕΟ σε ισχύ και εφόσον δεν υπάρχει, υποχρέωση για τεχνικό έλεγχο

β) Εάν το όχημα βρίσκεται σε κίνηση ή ακινησία

γ) Εάν οφείλει τέλη κυκλοφορίας,

δ) Εάν το όχημα είναι ασφαλισμένο

  • Έναρξη υποβολής αίτησης – Συμπήρωση πεδίων (όπως διαδικασία ταξινόμησης) 

Έχοντας τα ως άνω δικαιολογητικά, μια πρόταση για την ηλεκτρονική μεταβίβαση οχημάτων θα ήταν  να ακολουθηθούν τα ίδια πεδία όπως με την  ηλεκτρονική ταξινόμηση. Αυτό σημαίνει ότι  κατά την έναρξη της αίτησης θα συμπληρώνονται τα παρακάτω πεδία:

α)Περιφέρεια και αντίστοιχα η υπηρεσία που επιλέγεται για την εξυπηρέτηση

β) Στοιχεία Τιμολογίου / Απόδειξης, εφόσον πραγματοποιείται η πώληση του οχήματος από εταιρεία η οποία υπόκειται σε καθεστώς ΦΠΑ (επικύρωση μέσω gov.gr)

γ) Παρακράτηση κυριότητας

δ) ΑΦΜ αγοραστή

ε) Ψηφιακή εξουσιοδότηση αγοραστή

  • Υποβολή αιτήματος – Παραλαβή άδειας κυκλοφορίας 

α) Με την υποβολή του αιτήματος και σύμφωνα με τα στοιχεία του οχήματος που έχουν συμπληρωθεί, να υπολογίζονται αυτόματα τα τέλη μεταβίβασης και να δημιουργείται αυτόματα ο κωδικός πληρωμής RF.

β) H υποβληθείσα αίτηση μεταβίβασης δεν θα ανατίθεται σε αρμόδιο υπάλληλο (ουσιαστικά δεν θα είναι ορατή) μέχρι την εξόφληση του τέλους αδείας και του τέλους μεταβίβασης εφόσον απαιτείται.

γ) Στη συνέχεια θα παραλαμβάνεται η νέα άδεια κυκλοφορίας και ταυτόχρονα θα κατατίθεται η παλιά για την καταστροφή της.

ΟΦΕΛΗ ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ

Η εφαρμογή μιας ενιαίας και ολοκληρωμένης ψηφιακής  μεταβίβασης οχημάτων, παρέχει μια σειρά από σημαντικά οφέλη για την Περιφέρεια, τους πολίτες και τις επιχειρήσεις.

  • Διαφάνεια στις διαδικασίες – Ελαχιστοποίηση παρατυπιών και διακριτικής μεταχείρισης πολιτών και επιχειρήσεων.
  • Απλοποίηση διαδικασιών – Απαλλαγή από γραφειοκρατική ταλαιπωρία
  • Ταχύτερες και καλύτερες υπηρεσίες σε πολίτες και επιχειρήσεις
  • Διευκόλυνση καθημερινών συναλλαγών με επιχειρήσεις
  • Ασφάλεια και προστασία των υπαλλήλων / χειριστών – Εξασφάλιση προστασίας για τους υπαλλήλους στις Υπηρεσίες Μεταφορών, οι οποίοι φέρουν έως τώρα την ευθύνη για οποιαδήποτε παρατυπία που προέρχεται από επιτήδειους.
  • Μείωση μετακινήσεων, ελαχιστοποίηση εντύπων και εγγράφων – Συμβολή στη μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος
  • Επίτευξη βασικών στόχων της Περιφέρειας, για άσκηση μιας σύγχρονης και αποδοτικής διοίκησης, με έμφαση στην απρόσκοπτη, διαφανή και καλύτερη εξυπηρέτηση του πολίτη, ο οποίος εκτός από την αναβαθμισμένη ποιότητα των υπηρεσιών του κράτους, θα επωφελείται επιπρόσθετα και από την ακόμα ταχύτερη, καλύτερη (και ενδεχομένως χαμηλότερου κόστους) εξυπηρέτηση των επιχειρήσεων με τις οποίες συναλλάσσεται.

 

Μοιραστείτε το: