Με σοβαρές δυσλειτουργίες η πιλοτική εφαρμογή ψηφιακών ραντεβού για μεταβιβάσεις

Author: Kyklos | Editorial Team

Category: Aγορά, Απόψεις, Ειδήσεις

03/08/2024

 

Έχει ήδη ξεκινήσει η πιλοτική εφαρμογή κλεισίματος αποκλειστικά ψηφιακών ραντεβού στη Διεύθυνση Μεταφορών του Κεντρικού Τομέα Αθηνών, όπως είχε προαναγγείλει ο Περιφερειάρχης κ. Νίκος Χαρδαλιάς.

Στο πλαίσιο αυτό, οι πολίτες, οι επιχειρήσεις εμπορίας και μίσθωσης μεταχειρισμένων, καθώς και οι εταιρείες διεκπεραίωσης, πρέπει πλέον να κλείνουν ραντεβού μέσω της ιστοσελίδας της Περιφέρειας Αττικής: https://patt.attica.gov.gr/appointments/, προκειμένου να υποβάλουν τις αιτήσεις που επιθυμούν για τις διαδικασίες μεταβίβασης οχημάτων ΙΧ, άρσης παρακράτησης κυριότητας, υπηρεσιών ανανέωσης, αντικατάστασης και έκδοσης αντιγράφων αδειών κυκλοφορίας.

Η καθολική εφαρμογή του συστήματος ψηφιακών ραντεβού σε όλες τις Περιφερειακές Ενότητες της Αττικής, προγραμματίζεται για τον ερχόμενο Σεπτέμβριο.

 Αναμφίβολα πρόκειται για ένα αναγκαίο και θετικό εκσυγχρονιστικό μέτρο

Το σύστημα ψηφιακών ραντεβού είναι ένα σημαντικό εκσυγχρονιστικό μέτρο, που σίγουρα εξασφαλίζει την αξιοπιστία και την διαφάνεια των σχετικών διαδικασιών και μπορεί να δώσει τέλος σε κάθε μορφή γραφειοκρατικής ταλαιπωρίας, κατάχρησης ή διακριτικής μεταχείρισης πολιτών ή/και επιχειρήσεων.

Με σοβαρές όμως δυσλειτουργίες του συστήματος στην εξυπηρέτηση εταιρικών αναγκών

Παρόλο που ως προς το σκέλος της εξυπηρέτησης μεμονωμένων φυσικών προσώπων το σύστημα φαίνεται να λειτουργεί αρκετά καλά, από τις πρώτες κιόλας μέρες της πιλοτικής εφαρμογής του έχει παρουσιάσει μια σειρά από σοβαρά προβλήματα, τα οποία «βραχυκυκλώνουν» και καθυστερούν την διαχείριση αιτημάτων για μεγάλους όγκους υποθέσεων από επιχειρήσεις του κλάδου και εταιρείες διεκπεραίωσης.

Αυτό οφείλεται κυρίως στο γεγονός ότι η φιλοσοφία του συστήματος δεν κάνει καμία διάκριση μεταξύ ατομικών υποθέσεων φυσικών προσώπων και υποθέσεων εταιρειών  που εξυπηρετούν πολύ μεγάλους όγκους υποθέσεων,  εφαρμόζοντας μάλιστα  “κόφτες” που περιορίζουν τόσο τον αριθμό των ραντεβού, όσο και τον αριθμό των αιτημάτων ανά ραντεβού για τις επιχειρήσεις

Έτσι, για τις επιχειρήσεις προβλέπονται μόνο 3 ραντεβού με έως 20 ημερήσιες μεταβιβάσεις ανά ραντεβού συν  άλλα 2 με έως 10 ημερήσιες μεταβιβάσεις, δηλαδή max 80 μεταβιβάσεις ανά υπηρεσιακή μονάδα, γεγονός που ήδη δημιουργεί τεράστια προβλήματα τόσο στις εταιρείες εμπορίας όσο και στις εταιρείες μακροχρόνιας και βραχυχρόνιας μίσθωσης οχημάτων, οι οποίες καθημερινά μεταβιβάζουν έως και 400 οχήματα, με πρόβλεψη μάλιστα για ακόμα περισσότερα, λόγω της μεγάλης αύξησης που παρατηρείται τα τελευταία χρόνια στην αγορά μεταχειρισμένων στην χώρα μας.

Καθυστερήσεις και αναστάτωση στην αγορά

Όλα αυτά, έχουν ως συνέπεια την τραγική καθυστέρηση των παραδόσεων των οχημάτων στους νέους ιδιοκτήτες και την δημιουργία μιας μεγάλης αναστάτωσης στην αγορά.

 Για να αντιληφθεί κανείς το μέγεθος του προβλήματος:

100 περίπου επιχειρήσεις στην αγορά των μεταβιβάσεων (εκ των οποίων μόνο οι 10 μεγαλύτερες διακινούν όγκους 100-400 υποθέσεων ημερησίως), θα διαγκωνίζονται καθημερινά για 35 ραντεβού, max 80 υποθέσεων ανα υπηρεσιακή μονάδα.

Αυτό πρακτικά σημαίνει πως μία και μόνο εταιρεία κλείνοντας 5 ραντεβού για μόνο 100 υποθέσεις έχει φρακάρει εντελώς το σύστημα

Έμφραγμα στην ηλεκτρονική έκδοση κωδικών πληρωμών RF

Το πρόβλημα δε γίνεται ακόμα μεγαλύτερο, αν συνυπολογιστεί και η εντελώς προβληματική ηλεκτρονική διαδικασία έκδοσης κωδικών πληρωμής RF, η οποία ναι μεν για εξυπηρέτηση 1-2 μεταβιβάσεων λειτουργεί καλά, αλλά για την διεκπεραίωση 100-200 υποθέσεων γίνεται δύσχρηστη και χρονοβόρα, λόγω αναγκαστικά προβλεπόμενου ελέγχου ασφαλείας και αποκλεισμού χρήστη -ρομπότ για κάθε μια υπόθεση ξεχωριστά.

Περιθωριοποίηση των εταιρειών διεκπεραίωσης 

Με τον τρόπο που λειτουργεί το νέο σύστημα οι διεκπεραιωτές – ιδιαίτερα αυτοί που διακινούν μεγάλους όγκους – πλήττονται ανεπανόρθωτα, αφού δεν είναι σε θέση πλέον – ελέω συστήματος – να διαχειριστούν αποτελεσματικά μεγάλους όγκους υποθέσεων.

Όμως αυτές οι επιχειρήσεις, διαθέτοντας μεγάλη διαχειριστική εμπειρία και διαχειριζόμενοι με επαγγελματικό τρόπο μεγάλους όγκους υποθέσεων, διευκολύνουν όχι μόνο τις επιχειρήσεις – πελάτες τους, αλλά και τις ίδιες τις κρατικές υπηρεσίες στο έργο τους, εξοικονομώντας χρόνο και διαχειριστικούς πόρους στις επιμέρους Διευθύνσεις Μεταφορών.

Αυτό σημαίνει πως μια διαφαινόμενη περιθωριοποίηση των εταιρειών διεκπεραίωσης μπορεί, εκτός των άλλων, να επιφέρει πρόσθετα  λειτουργικά προβλήματα στις υπό αναδιάρθρωση και ήδη υποστελεχωμένες σήμερα υπηρεσίες.

Ανάγκη περεταίρω διαβούλευσης με τις επιχειρήσεις του κλάδου

Τα παραπάνω προβλήματα, οφείλονται σε μεγάλο βαθμό στην παντελή έλλειψη ουσιαστικής διαβούλευσης με τους εμπλεκόμενους πριν την πιλοτική εφαρμογή του μέτρου. Όμως ακόμη και τώρα δεν είναι αργά.

Είναι φανερό πως πρέπει να βρεθεί ένας κατάλληλος τρόπος, ώστε η διαδικασία ψηφιοποιημένων ραντεβού να γίνει πιο συμπεριληπτική και «φιλική» προς τις επιχειρήσεις, διευκολύνοντας την απρόσκοπτη λειτουργία της αγοράς.

Θα πρέπει όλοι να αντιληφθούν πως η εξυπηρέτηση των μεγάλων όγκων υποθέσεων και κατ’ επέκταση των αναγκών των μεγάλων εταιρειών του κλάδου, δεν μπορεί να είναι ένα δευτερεύον πρόβλημα σε σχέση με την εξυπηρέτηση των μεμονωμένων ιδιωτών.

Οποιαδήποτε διαφορετική προσέγγιση, στην καλύτερη περίπτωση, θα λύνει σωστά ένα λάθος πρόβλημα.

Κι αυτό, γιατί οι επιχειρήσεις εμπορίας και μίσθωσης οχημάτων, στο πλαίσιο ενός υγειούς ανταγωνισμού τους, επιδιώκουν την καλύτερη και γρηγορότερη εξυπηρέτηση των πελατών τους και εν τέλει του τελικού καταναλωτή, που είναι ο ίδιος ο πολίτης ο οποίος έχει κάθε δικαίωμα να έχει την καλύτερη δυνατή εξυπηρέτηση.

Διαχωρισμός των αιτημάτων σε εταιρικά και ιδιωτών στο σύστημα

Ναι, πρέπει να υπάρχουν προγραμματισμένα ραντεβού. Ναι, πρέπει να υπάρχει διαφανής σειρά προτεραιότητας. Ναι, ο πολίτης πρέπει να μπορεί να λύνει τις υποθέσεις του εύκολα, γρήγορα και αδιαμεσολάβητα.

Αλλά ταυτόχρονα πρέπει να υπάρχει και σχετική πρόνοια για διευκόλυνση και απρόσκοπτη λειτουργία της αγοράς.

Από αυτήν την άποψη, θα πρέπει να αναζητηθούν από όλους τους εμπλεκόμενους τρόποι που θα εξασφαλίζουν την απρόσκοπτη και γρήγορη διεκπεραίωση των εταιρικών υποθέσεων χωρίς τους περιορισμούς κυρίως στο όγκο ανά ραντεβού.

Εκτιμούμε πως μια λύση προς την παραπάνω κατεύθυνση θα ήταν:

  • Ο διαχωρισμός αιτημάτων και ραντεβού σε εταιρικά και ιδιωτών, με ξεχωριστές λίστες προτεραιότητας και ξεχωριστή διαχείριση σε ξεχωριστές υπηρεσιακές μονάδες. Για παράδειγμα θα μπορούσαν 3-4 από τις 7 Διευθύνσεις Μεταφορών να έχουν ως προτεραιότητα την εξυπηρέτηση εταιρειών (με τα όποια αδιάθετα ραντεβού να διατίθενται σε ιδιώτες), και οι υπόλοιπες υπηρεσίες να εξυπηρετούν κατά προτεραιότητα ιδιώτες (με παραχώρηση των αδιάθετων ραντεβού σε εταιρείες).
  • Επίσης, για την διευκόλυνση των εταιρειών με μεγάλους όγκους υποθέσεων, η είσοδος στην εφαρμογή για δημιουργία κωδικών πληρωμής RF θα μπορούσε να γίνεται με τους κωδικούς ΤAXIS NET του κάθε χρήστη, ώστε να αποφεύγεται η εμπλοκή με τους ελέγχους ασφαλείας για κάθε μια υπόθεση ξεχωριστά

Μοιραστείτε το: